Kort verhaal deel 1: Wacht

 

 

sadgirl.jpg

Voor school heb ik een kort verhaal geschreven en het leek mij leuk om die ook aan jullie te laten lezen. Ik plaats hem in twee delen, deel 2 komt morgen. Het verhaal gaat over Liz. Liz is een meisje van 15 die door het vertrek van haar vader en haar depressieve moeder, erg arm is. Ze heeft een hechte vriendengroep en voelt met Jay een echte band. Ze durft niet met haar muzikale talent het brood te verdienen dus gaat ze het geld op het verkeerde pad zoeken.

Wacht

Ik kijk om me heen. Hij had net nog in het lantaarnlicht gestaan, maar was nu ergens in de steeg verdwenen. Ze pakte de tas die hij haar weer had teruggegeven en keek er in. Allemaal zakjes met witte inhoud.  Drie keer raden wat daar in zat…

 Ik wordt voor de wekker wakker. Dat gebeurt de laatste tijd wel vaker. Andere mensen die in de appartementenflat wonen, zijn aan het verbouwen of zo. Het voelt alsof ze in mijn kamer staan te boren, zo dun zijn de muren hier. Ik stap maar uit bed, pak me kleren en loop naar de wastafel. In de spiegel zie ik mijn zwart opgemaakte ogen en mijn rode warrige haar. Ik probeer te lachen, maar in mijn ogen zie je geen sprankje blijheid. We hebben twee kamers. Mijn kamer waar ook de “badkamer” is. En mijn moeder slaapt op de bank en in diezelfde ruimte is ook de “keuken” en een “eettafel”.           

 Alles is tussen aanhalingstekens, omdat je het niet echt kan beschouwen als die dingen. De “badkamer” is een wastafel en een lekke douche. De “keuken” is een nogal sneu fornuis met kastjes en afwassen moeten we in de badkamer. En de “eettafel” is een oud camping tafeltje die ik van Jay kreeg. Jay, mijn beste vriend,runt met zijn ouders een camping en soms krijgen wij oude spullen van hun.

Ik pak mijn tas in en sluit zachtjes de deur zodat ik mijn moeder niet wakker maakte. Ik rende de trap af en haalde mijn fiets van het slot. Eenmaal op school aangekomen zie ik meteen Jay tegen het hek voor de school aangeleund staan. Ik loop op hem af.

“Hey Liz, alles goed, zegt Jay. “Kan beter.” “Mijn moeder is een beetje in een depri bui.” “Oh, naar voor je.” Jay opent zijn armen en omhelst me. Ik druk mijn hoofd tegen zijn borst aan en probeer heel hard om niet te huilen. “Jo guys, ho sorry privé moment zie ik!” Alan lacht hard om zijn eigen grap en ik kruip snel uit de omhelzing. Gelukkig zie ik dat Grace ook net komt aanlopen. Opgelucht steek ik mijn hand op. “Hey Grace!” Ze stormt als een gek op me af en knuffelt me helemaal plat. Dat doet ze nou elke dag. Alan kijk ondertussen Jay veelbetekenend aan, maar hij richt zijn blik snel op de grond.

“Jongens, gaan jullie mee naar het feest van Jeremy vanavond?, vraagt Grace. Alan grijnst. “Zijn er mooie meiden daar?” “Ja, Liz en ik komen dus dat zegt genoeg.” Ik geef Grace een high-five. De schoolbel verstoort ons gesprek en we lopen samen naar binnen.

Als we eindelijk uit zijn, blijven we nog even staan bij het fietsenrek. “Wie komen er nog meer, vraagt Jay. “Nou Jeremy natuurlijk, maar ook zijn vrienden en wat meiden uit de vierde.” “Ooh, oudere chicks die zijn altijd knap, lacht Alan. Ik probeer hem te trappen, maar hij ontwijkt de poging zorgvuldig. “Liz, gaan wij nog muziek maken bij mij?” “Ja ik kan wel, zeg ik blij. Jay glimlacht en knipoogt onopvallend. “Muziek maken of andere dingen, haha je weet zelf.” Alan gaat helemaal stuk, maar Jay, Grace en ik pakken onze fietsen en we crossen er vandoor. Ik kijk achterom en zie Alan semi-boos kijken en ook op zijn fiets stappen.

Bij de kruising zeggen we Grace gedag en fietsen we richting het buiten gebied. De camping van Jays ouders staat aan een rivier tussen de weilanden. We fietsen de oprit op en ik zie meteen Alien op me afstormen. Alien is voor de duidelijkheid een kat. Een oranje met witte kat en hele grote ogen. Tikkeltje druk, maar wel lief. We zetten onze fietsen in de schuur en lopen naar binnen. “Zo wat gaan we spelen, vraagt hij. “Nou ik had iets nieuws geschreven.” “Ooh, laat zien!” Jay buigt naar me toe en ik voel zijn warmte tegen me aan.

“Het heet Empty, lees maar.” Jay leest mijn tekst en ik kijk naar hem. Zijn mooie blauwe ogen dwalen over het papier en de wind beweegt zacht zijn haar. Hij schrikt me op uit me staar en zegt, wat een prachtige tekst! “Echt ik ben sprakeloos.” “Nou dankje, stamel ik. Hij pakt zijn gitaar en slaat wat akkoorden. Samen zingen we.

We maken ons samen gereed voor het feest. Ik heb net mijn zwarte jurk aan als Jay komt binnen lopen. Ik schuif verlegen met mijn voeten en maak aanstalten om naar beneden te gaan We fietsen naar het huis van Jeremy.

We horen de muziek al op verre afstand. Het was een tuinfeest kennelijk, want iedereen zit om het vuur te praten of te zoenen. Ik zie Grace en Jeremy en we lopen naar ze toe. “Hey,Lizje wat zie je er weer vrolijk uit, zegt Jeremy en hij lacht heel hard om zijn eigen grap. Zijn vrienden zijn er nu ook en samen staan ze te lachen en te praten. Ik wil met Jay bij het vuur gaan zitten als Jeremy me roept. Ik draai me om en loop naar ze toe. Grace zie ik nergens, alleen zijn vrienden. “Jij wilde toch geld verdienen, vraagt Jeremy. “Hoe weet je dat?!” “Grace vertelde me dat en het is niet erg, slijmde hij verder. “Wij hebben een oplossing, zegt een van zijn vrienden. “Wat moet je van me?” “Rustig, rustig het enige wat jij hoeft te doen is sommige spulletjes over te brengen naar mensen.” “Ja, doei drugs zeker!” Jeremy schraapt zijn keel. “Weet je Liz, je kan ook lekker blijven meeliften op je “vrienden” want dat is waar je nu mee bezig bent.” “Dat doe ik niet ik vraag nooit om hun hulp!” Ik bijt op mijn lip en overweeg het mijn besluit. Drugs dealen is heel erg illegaal en als ik gesnapt wordt ben ik er geweest. Maar ja ik heb ook geen andere keus…

“Oké, ik doe het.”

 

Volgende week dus deel 2, laat weten wat je er van vond!

 

 

 

 

2 gedachten over “Kort verhaal deel 1: Wacht

Geef een reactie

